Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 11. januar 2011

Det her er nok Løvenskiold, fra militæret, som skriver noe tull om 12.7, osv. Det der om M72 er ihvertfall helt på jordet. Men men




Gmail - [johncons] New comment on Sånn her må Forsvaret gjøre med 12.7-ene sine, i A....










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




[johncons] New comment on Sånn her må Forsvaret gjøre med 12.7-ene sine, i A....











Shreck
<noreply-comment@blogger.com>



Tue, Jan 11, 2011 at 4:42 AM




To:
eribsskog@gmail.com






Shreck has left a new comment on your post "Sånn her må Forsvaret gjøre med 12.7-ene sine, i A...":



Hei Ribsskog.

Ikke for å krangle, men det står ikke i artikkelen at 12.7 mitraljøsa med 3-fot ikke blir brukt lenger. Den lever nok i beste velgående i alle forsvarets avdelinger.
Det som sies er bare at forsvaret (bl.a. i Afghanistan) også bruker skarpskytterrifler beregnet for 12.7 patroner.
Begge typer våpen kjøpes selvfølgelig ferdig byggd fra produsent. Å bygge om en mitraliøse til snikskytterrifle er fullstendig meningsløst.

Vedrørende Raufoss sin multipurpose ammo, så er ikke det noe Raufoss har funnet på for å drepe soldater på en mest mulig inhuman måte. Ammunisjonen er panserbrytende, og er ikke verken egnet eller ment for å brukes direkte på personell. Helvetesammunisjonen som du kaller den, vil selvfølgelig drepe og lemleste personell inne i kjøretøyet, men nå er engang krig et helvete.

Hvor har du det fra at mennesker brenner opp ved bruk av M72? Så hvidt jeg vet bruker forsvaret to typer ammo til M72. sprenggranat og personellgranat (i tilegg til et par typer øvingsammo uten sprenglegeme).
Personellgranaten er konstruert for å eksplodere i luften over soldatene. Den sender ut en regnskur av splinter, og er dermed i stand til å drepe ubeskyttede soldater i en relativt stor omkrets.
Sprenggranaten er ment for kjøretøyer, bunkere, bygninger og slikt, og inneholder et tradisjonellt sprenglegeme.

PS!
Du kan nok se bort fra at artikelen er myntet på deg. Verden roterer som kjent rundt sola, og ikke rundt Erik Ribsskog, alias johncons.



Publish


Delete


Mark as spam




Moderate comments for this blog.




Posted by Shreck to johncons at 11 January 2011 04:42








PS.

Jeg minner om at for at kommentarer skal publiseres på johncons-blogg, så må de ha fullt navn og også bosted og/eller alder, hvis man har noen navne-søsken, som man kan forveksles med.

Etter mye problemer med trakasserende kommentarer, blant annet.

Håper dette er iorden, og jeg tar selvfølgelig også forbehold om at det kan ha vært noen andre enn Løvenskiold, 12.7-ener, fra Geværkompaniet, Terningmoen, 1992/93, som skrev den kommentaren.

Hvis det er riktig at Forsvaret kjøper 12.7-rifler, for å ha som skarpskytter-våpen, i Afganistan, så er vel dette noe nytt, i det norske Forsvaret.

Sånne skarpskyttervåpen, hørte ihvertfall ikke jeg noe om, under førstegangstjenesten, på begynnelsen av 90-tallet.

(Og heller ikke på rep.-øvelser, i mob-hæren og i en slags elite-avdeling, i HV, i Oslo, kalt 'Støtte-område', som til og med hadde 12.7-tropp(!), fram til jeg flyktet til England, i 2004).

Da gikk det i mausere, eller noe, fra krigen, som ble brukt til skarpskyting.

Og på Wikipedia, (som jeg sjekket da jeg skrev om 12.7, på bloggen, ifjor), så stod det ikke noe om bruk av 12.7, som skarpskytter-våpen.

(Med unntak av at det ble nevnt, at en enkelt amerikansk skarpskytter-spesialist, hadde brukt en spesiallaget 12.7 skarpskytter-rifle, under Vietnam-krigen.

Men det ble fremstilt som en enkelthendelse, på Wikipedia, såvidt jeg husker, at 12.7-kaliberet ble brukt i forbindelse med skarpskyting).

Så det med 12.7-rifler er nok kanskje et såkalt 'New World Order'-fenomen, på samme måte som de nye SUV-bilene, (eller hva de heter).

At man skal ha alt så svært.

Det lukter litt av New World Order, synes jeg.

Og elite.

Men men.

Spørsmålet man kanskje kan stille, mener jeg.

Er, har Forsvaret brukt multi-purpose, i 12.7 skarpskytter-riflene sine, i Afganistan?

Eller brukte de 12.7-mitraljøser likevel, i skarpskytter-troppene i Afganistan?

Det her har ikke blitt helt nøye forklart, synes jeg, i pressen.

Men beklager at jeg ikke var klar over dette, at 12.7-skarpskytter-rifler, har blitt populære i Forsvaret og i det sivile liv.

Jeg synes heller ikke at Wikipedia hadde fått med seg det.

Men men.

Så dette har kanskje vært litt i det skjulte?

(For etter at jeg skrev om dette på blogg, ifjor høst vel, så dukket det jo opp en artikkel, på Nettavisen, om det nye 'fenomenet', å bruke rifler som kan ta så stor ammunisjon, som 12.7.

Jeg skal se om jeg finner en link til den artikkelen igjen.

Vi får se).

Det er mulig.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er mer om dette:



PS 3.

Her er en link til den nevnte artikkelen, om 12.7 skarpskytter-rifler, til sivilt brukt, igjen, fra Nettavisen:

http://www.side3.no/article3024976.ece

PS 4.

Solberg fra Fredrikstad skriver kommentar, om at alle stater vil ha de sterkeste våpen.

Men 12.7 har funnets i mange år, og ble brukt under Vietnam-krigen, som skarpskytter-rifle.

Så hvorfor kommer dette nå?

Det må vel ha vært en grunn til at det norske Forsvaret ikke brukte 12.7 skarpskytter-rifler, under den kalde krigen?

Det er mulig jeg misforstod det på Wikipedia, jeg gikk vel inn på siden for Browning 12.7., og derfra kom jeg meg ikke videre, til den Wiki-siden du nevner.

Men ammunisjon, kan være komplisert, det har jeg også hørt fra min onkel Martin Ribsskog, som er våpenekspert, (må man vel si).

Og han har ikke noen 12.7-rifler og hadde vel ikke engang 12.7-ammunisjon, tror jeg.

Enda han støper kuler selv og sånn, og har et velfylt våpenskap, med 10-12 våpen ihvertfall vel.

Men han har jeg ikke noe mer med å gjøre, etter at jeg ble utsatt for et mordforsøk, på gården til hans samboer, Grete Ingebrigtsen, i 2005.

Men men.

Så beklager at jeg rota angående 12.7 skarpskytter-rifler.

De har jeg aldri sett eller hørt om i det norske Forsvaret.

Og heller ikke i det sivile liv.

Enda jeg har hørt om elefant-rifler.

Men men.

Så det kan man kanskje lure på, hvorfor de ikke har vært i det norske Forsvaret før, hvis de er så nødvendige.

Kanskje det er fordi, at i Norge, så har man sjelden 3-4 kilometer fri sikt?

Mens i Afganistan, så er det ørken osv.

Så denne misforståelsen, (hvis jeg skal unnskylde meg litt), skyldes kanskje nok ja, at jeg ikke ble opplært til ørkenkrig, da jeg avtjente førstegangstjenesten, på begynnelsen av 90-tallet.

Det var vel før norske styrker ble brukt i særlig grad, i utlandet, i krig.

Annet enn som fredsbevarende FN-styrker.

Men jeg tror ikke at 12.7 skarpskytter rifler ble brukt av norske FN-styrker i Libanon, f.eks.

Så dette er kanskje et 'macho-våpen', som kjennetegner en holdningsendring, i det norske Forsvaret?

Hva vet jeg.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 5.

Altså, 12.7-kaliberet, er jo mye større, enn de kulene, som brukes til å skyte elefanter med.

Også skal man bruke det kaliberet, til å skyte mennesker med?

Det blir vel kanskje litt inhumant?

Det er vel kanskje derfor at det norske Forsvaret ikke har brukt sånne rifler tidligere?

Men at det nå kanskje har skjedd en slags holdningsendring?

12.7 kan man vel kanskje bruke til å jakte blåhval med, vil jeg nok tippe på, så store er de patronene.

Eller sikkert dinosaurer, hvis de hadde funnets enda.

Men mennesker?

Det blir kanskje litt 'over-kill', ville jeg vel ha tippet på.

Men men.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 6.

Altså, hvis de har 12.7-rifler.

Så er det liksom ikke krig.

Det er heller at en part ligger i noen baser og plaffer ned motstanderne.

Det er ikke ordentlig krig, som det var, under 2. verdenskrig, osv.

Det er vel mer feigt å ha de 12.7-riflene.

Men men.

Jeg tror ikke det som foregår i Afganistan, er noe lignende av den typen krigføring, som man hadde, i Europa, under 2. verdenskrig, osv.

Det er vel mer som Vietnam-krigen kanskje.

Og derfra ble det jo dokumentert, at mye rar slakting av familier osv., forekom.

Mye inhumane ting.

Og det ble protestert mye, i Vesten, mot den krigen.

Men nå er det vel ganske stille.

Kanskje det var noe lureri med hippiene.

Det har jeg jo vært inne på tidligere.

For amerikanske soldater, som kom hjem fra Vietnam-krigen, de ble visst veldig uglesett.

Så hva som er bra eller dårlig, det avhenger nok mye av tid og sted, tror jeg.

Så vi blir nok 'skrudd i pompen', tror jeg, som jeg leste om, at noen bruke som signatur, på Spillegal, var det vel.

(Selv om jeg ikke er Spillegal, og vanker der akkurat).

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 7.

Solberg fra Fredrikstad, skrev en ny kommentar:

'Shreck said...
Hva slags våpen forsvarets avdelinger til en hver tid disponerer, er vel mye bestemt av budjetter og politiske prioriteringer. Men hvis det bare var opp til forsvarsledelsen hadde vi hatt det råeste utstyret hele tiden.

Hvorfor Norge eventuellt ikke hadde 12.7 skarpskyterrifler under den kalde krigen aner ikke jeg. Jeg regener med at det foregår en kontinuerlig analyse av behov og resurser ifm. innkjøp av våpen. Du kan like gjerne spørre hvorfor Norge ikke hadde stealth fly under den kalde krigen. De har jo eksistert i 40 år. Det blir samme argumentasjon.

Selvføgelig er det innhumant å skyte mennesker med 12.7. Det er innhumant å skyte mennesker generellt. Men er det noe verre å bli drep av en 12.7 enn en AG3? Du dør i hvert fall raskere hvis du blir skutt med 12.7. I andre sammenhenger pleier det å bli sett på som fordelaktig. F.eks. ved avliving av hunder.

Jeg tenker meg kanske at 12.7 pga. prosjektilets høye bevegelsesenergi er mer presis på lagt hold en et mindre kaliber. Mindre påvirkelig av sidevind bl.a. Slikt er selvfølgelig av betydning for en skarpskyter. Men dette har jeg egentlig ikke noe greie på.
For allt jeg vet er det godt mulig at disse riflene hovedsaklig brukes mot kjøretøyer.

I Libanon hadde vi såkalte fredsbevarende styrker. Det var altså pr. definisjon ikke krig. Jeg tror kansjke behovet for skarpskyttere ikke er så stort ifm. den type oppdrag.

Vedr. M72 og personellgranat:
Husker du de rakettene hvor du hadde en skala rundt kroppen? Du skulle stille inn avstanden til målet, og når du skjøt skulle du sikte ca 30 meter over målet. Raketten roterer i lufta, og antall omdreininger bestemmer hvor langt den går før den eksploderer. Eller var disse rakettene for 84mm Carl Gustav? Er ikke helt sikker.

Vennlig hilsen
Hans G. Solberg, 43 år, Fredrikstad

11 January 2011 07:36'.

PS 8.

Svar til Solbergs kommentar, i PS 7:

Det er vel sånn, at Forsvaret måtte slutte å bruke 12.7, i Afganistan, ihvertfall midlertidig.

Det var vel sånn at folk ble skutt i to deler, eller noe?

Kanskje det å bruke 12.7 sånn blir som terror?

Hvem vet.

Noe galt var det visst ihvertfall, selv om avisene vel ikke forklarte det helt presist og i detalj.

M72 er en rakett, som sprayer brannstiftende middel, inn i pansrede kjøretøy.

Vi kalte de for 'psyko-rør' og 'bruk og kast-våpen', da jeg var i militæret.

Geværmann 1 og 3, hadde to sånne, på ryggen i Geværkompaniet, i infanteri-lag.

Du blander kanskje med Carl Gustav kanon.

Vi hadde eget kanonlag, og oss geværmenna, vi skøyt aldri med kanon, så det våpenet husker jeg ikke i detalj.

Men jeg husker at de hadde ihvertfall både spreng og sjokk-granater.

Så sånn var det.

Igjen takk for klargjørende opplysninger, mm!

Jeg innrømmer at jeg skrev litt feil, om 12.7 som skarpskytter-våpen, i det sivile og i det militære.

Men jeg synes at militærstoff er artig, så jeg ble kanskje litt vel ivrig.

Det er mulig.

Vi får se om vi klarer å finne ut mer om 12.7 som skarpskytter-rifle, sin historie, i det norske Forsvaret.

Vi får se om vi klarer det.

Vi får se.

PS 9.

Jeg kjøper forresten ikke helt det Solberg skrev om Stealth-fly, i PS 7.

For Stealth-fly kom på 80 eller 90-tallet, mener jeg.

Mens bl.a. Finland, hadde en 20 mm anti-tanks-rifle, under 2. verdenskrig:

http://no.wikipedia.org/wiki/Lahti_L-39

Så Norge kunne ikke ha noe under den kalde krigen, som Finland hadde under 2. verdenskrig?

Og lagde Finland Stealth-fly under 2. verdenskrig?

Nei, Stealh-fly er mye mer moderne og avanserte enn 12.7-rifler.

Så Norge kunne hatt 12.7-rifler, under den kalde krigen, på 60 og 70-tallet, osv.

Men ikke Stealth-fly.

Vil jeg si.

Det er ikke noe hokus-pokus med 12.7-rifler egentlig, det er nok bare en veldig svær børse, vil jeg si.

Så sånn er nok det.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter