Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 24. januar 2012

Min Bok 2 - Kapittel 22: Mer fra det første året jeg bodde i Oslo

Som jeg tidligere har skrevet om, så var det ikke bare jeg som dro tilbake til Sand, på helgebesøk, det første året, som jeg bodde i Oslo.

Pia og Cecilie Hyde, de dukket også opp i Oslo, ved et par anledninger.

Men da var det ikke sånn, at søstera mi lå over hos meg, på Abildsø.

Nei, Pia og Cecilie Hyde, de lå jo da ute på fortauet, på Grønland der, hvor Lill Beate Gustavsen og Pia fra Korea bodde.

(Siden det var en krangel, i venninne-flokken, fra Svelvik/Sande/Berger, inne i Oslo da).

Det var også en krangel, mellom Cecilie Hyde og meg, når Pia og Cecilie Hyde var inne i Oslo.

Jeg husker at Cecilie Hyde, Pia og jeg, (og muligens noen flere Svelvik-damer), satt utafor en bokhandel, (som nå heter Ark, mener jeg), ovenfor nedgangen til Stortinget T-banestasjon, på Egertorget, i Karl Johan vel.

Cecilie Hyde satt og stirra på ei ung Oslo-jente, med røde basket-sko og lyst hår vel.

Som satt ovenfor oss, på den andre siden av Karl Johan der, mens hu lente ryggen til trappekonstruksjonen, ned til Stortinget T-banestasjon der vel.

Cecilie Hyde mente at hu var så fin da, hu unge tenåringsjenta.

Men jeg klagde, og sa at jeg ikke syntes at de rød basketskoa hennes så så særlig kule ut.

Jeg syntes at de så litt billige og glorete ut, for å være ærlig.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Så sånn var det.

Og etter den krangelen, mellom Cecilie Hyde og meg, så ville ikke Cecilie Hyde være venn med meg lengre.

Etter dette, så sa hu at pga. denne diskusjonen, så likte hun ikke meg lenger.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Hu Lill Beate Gustavsen, hu fikk også hele den gjengen med frike-damer, fra Svelvik og Sande, mot seg, en gang, som jeg hang sammen med de her unge damene, i Oslo Sentrum da.

Og da måtte jeg velge, om jeg skulle henge sammen med den gjengen, som jeg ikke kjente så bra.

Eller om jeg skulle henge med hu Lill Beate Gustavsen.

Og da valgte jeg å henge med hu Lill, fordi hu kjente jeg egentlig best.

For det var oftest hu jeg prata med, da jeg besøkte Pia fra Korea og hu Lill da.

For hu Lill var mer interessert i musikk.

Og vi digga begge Morrissey og the Clash, osv., husker jeg.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var en stor gruppe-voldtekt-sak, som det stod om i løssalgsavisene, (på forsidene, osv.), dette skoleåret.

Jeg har lurt på om det var noe med hu Lill Beate Gustavsen, og han marokkaneren, som hu var sammen med.

(Han som jobba på restauranten Costa, ved RA4 der).

For jeg husker at hu Lill engang prata med ei annen dame, på Grønland der, hvor hu bodde.

Og da hadde visst noe skjedd med ei veldig ung tenåringsjente.

Og da sa hu Lill, at hu syntes at hu jenta var for ung.

Og da ville hu Lill liksom 'la dem få', da.

Og Pia fra Korea spurte meg en gang, om 'hvor godt kjenner du Lill egentlig?'.

'Jeg kjenner henne godt', (eller noe), svarte jeg.

(For hva skulle jeg svare liksom da.

Det var vel et lurespørsmål, tror jeg).

'Har du hørt om rettsaken?', spurte Pia fra Korea da.

'Nei', måtte jeg innrømme.

Det hadde jeg ikke.

Og da dreit jeg meg ut da skjønte jeg.

For da kjente jeg ikke hu Lill så bra da.

Men det kan ha vært at hu Lill Beate Gustavsen, gikk til rettsak, for gruppevoldekt, mot noen marokanere.

Fordi at hu ikke likte det, at de hadde utnytta ei ungjente.

Sånn som jeg skjønte det.

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Lill sa engang, til Pia fra Korea, da jeg lå over hos dem en gang, (etter en bytur antagelig), at 'du vet hvordan jeg er'.

Så hu Lill var nok litt sånn at hu lå med alle, (tolka jeg det som, ihvertfall).

For dette var når en eller to andre karer lå over der og vel.

Og hu Lill spilte også en gang den sangen, som het 'Let's go to bed', med the Cure, en gang, som jeg var på besøk hos henne, da hu var aleine hjemme, på Grønland der.

Men jeg fulgte ikke opp med noe sjekking.

Fordi jeg syntes at hu Lill kanskje var litt billig da, og ikke så sexy kanskje, men litt sånn skitten nesten kanskje.

Så jeg var ikke så interessert i hu Lill Beate Gustavsen, pga. noe med sex, liksom.

Men mer pga. at vi hadde felles interesser.

Hu var ganske kul da.

Men jeg syntes det virka som at hu hadde hatt mye tilfeldig sex, og var litt 'horete' da.

Og samtidig så var hu ikke så spesielt høy, og hadde ikke så store pupper og sånn heller.

Så jeg syntes ikke hu var så sexy akkurat.

Selv om jeg syntes at hu var hyggelig og trivelig, osv. da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

En gang, som jeg besøkte hu Lill, (etter at Pia fra Korea hadde flytta derfra), så hadde Lill fått seg ny, norsk kjæreste.

Dette var en fra Grorud, som digga U2.

Og etter at hu ble sammen med han, så begynte også hu Lill å bare digge U2, husker jeg.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Lill, hu dro meg også en gang med på Oslo City.

Og da møtte hu også noen andre damer, fra Oslo, som ga henne støtte og prata om noe som foregikk da.

(Uten at jeg skjønte hva dette var).

Og det stod også i VG og Dagbladet, at hu offeret, for den gruppevoldtekten hadde skamklipt seg.

Og hu Lill hadde en litt sånn rar frisyre, (mener jeg at jeg la merke til), denne våren da, i 1990, mens den rettsaken foregikk da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Og sånn som jeg skjønte det, så foregikk det også litt av hvert, på den Nato-basen, på Kolsås, hvor hu Lill jobba som vaskedame da.

Så det ville ikke vært så kult kanskje, å knulle ei som hele Nato-basen på Kolsås hadde knulla liksom.

(For å si det sånn).

For å forklare litt om hvordan det virka for meg, på den her tida da.

Selv om jeg ikke skal si dette helt sikkert, at hu Lill knulla så mye på den Nato-basen der da.

Selv om hu riktignok sa det, at det foregikk mye rart der da.

Og det tolka jeg som noe 'koffert-greier' da.

(På den her tiden).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

En gang, da jeg skulle besøke bestemor Ågot, på Sand.

Så møtte jeg hu Lill, på toget, fra Oslo, til Drammen.

Og da skulle hu sitte på med mora si, videre til Svelvik.

Og da fikk jeg også lov til å sitte på da.

Og da kjørte hu mora hennes meg helt til Sand da, husker jeg.

(Som er cirka en halv mil ekstra vei da).

Så det her var jo rimelig alright gjort, (av hu mora til Lill Beate Gustavsen), må jeg si da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

En gang, når denne jente-gjengen, fra Svelvik og Sande, var i Oslo.

Og jeg hang sammen med dem, i Oslo Sentrum.

Så syntes jeg at det ble litt for mye dameprat og sånn da.

Så da spurte jeg om jeg skulle gjøre noe for dem.

(Eller noe sånt).

Ihvertfall så ble det sånn, at hu som jeg hadde spleisa på å kjøpe pizza sammen med, i bursdagen til Tina 'Turbo', i Drammen, skoleåret før.

(Eller om det var venninna hennes).

Hu spurte meg, om jeg kunne kjøpe med noe vin, for dem, på Polet, på oslo City der.

Og det var greit, syntes jeg.

For da slapp jeg å traske rundt i Oslo Sentrum, i klesbutikker og sånn, sammen med de her da.

Så fikk jeg liksom markert det, at jeg ikke syntes at alle de dametingene som de her jentene dreiv med, var så utrolig morsomme da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Og da jeg skoleåret etter.

(Da jeg hadde et friår fra NHI).

Skulle lese til forberedende, ved UIO, (som privatist).

For jeg syntes det, at det var så flaut, å bare jobbe på OBS Triaden, (når jeg hadde et friår, fra NHI).

Så fikk jeg faktisk låne en ex-phil-bok, av en av de Svelvik-damene, i den frike/kommunist-gjengen, fra Svelvik da.

Så det var jo litt kult gjort, (for å si det sånn).

(Hvis jeg husker dette riktig da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

En gang, så spilte jeg Geni, i Lill sin leilighet, på Grønland der, sammen med alle disse frikejentene da.

Og de banka jo meg, (som var mest vant til å spille Trivial Pursuit, hos min tremenning Øystein Andersen, på Lørenskog), ned i støvlene.

Så jeg husker at jeg lurte litt på det, om de her frike-jentene hadde juksa fælt, når de spilte Geni da.

At de hadde pugga spørsmålene eller tulla med rekkefølgen på spørsmålene, eller noe sånt.

For det var liksom sånn, at jeg bare fikk kjempevanskelige spørsmål, mens de alltid fikk lette da.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var litt mer som skjedde, dette skoleåret, borte hos min tremenning, Øystein Andersen, på Lørenskog og.

(Og vi dro også på ferie sammen, til vår tidligere vertsfamilie, i Brighton, sommeren 1990).

Mer om hva som skjedde dette skoleåret 1989/90.

Og også i sommerferien 1990.

Det tenkte jeg at jeg skulle skrive mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 2.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter