Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 9. mai 2012

Min Bok 3 - Kapittel 12: Parade i Karl Johan

Ved åpningen av Stortinget, høsten 1992, så skulle vi i Geværkompaniet være med, å stå parade i Karl Johan, når Kongen og Kronprinsen kjørte forbi, i limousinen sin.

Vi tok busser ned til Oslo, fra Elverum, og parkerte ved Akershus Festning der.

Så marsjerte vi bort til gågate-delen, av Karl Johan, på rekke, etter en del andre avdelinger, (fra andre steder i landet da).

Geværkompaniet 'dreit seg ut', fordi vi marsjerte i passgang, i gågate-delen av Karl Johan, (husker jeg).

Oslofolka, i troppen min, (tropp 1), de syntes at dette var flaut, og tok det opp, i ettertid, i troppens time, (hvis jeg husker det riktig, ihvertfall).

Sånn som jeg husker det, (og sånn som det ble nevnt i ettertid, på Terningmoen også vel), så begynte denne passgangen helt foran, hos de befalene/offiserene som egentlig skulle holde takten, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Vi i Geværkompaniet, vi hadde plassene våre nærmere Stortinget enn Slottet, (hvis jeg skal prøve å forklare).

Jeg mener at jeg stod litt nærmere Slottet, enn Lille Grensen der.

(Ovenfor Saras Telt der cirka vel).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Han soldaten som stod rett ovenfor meg, han ba om å bli bytta ut, husker jeg.

Og en slags gatesanger, satt på bakken, på fortauet, ikke så langt unna meg der jeg stod, og sang en sang som gikk sånn her, 'hei, lille venn, har du lenge igjen. Har du ni eller ti, det driter jeg i', (husker jeg), en sang som handler om mobbing av folk som nettopp har kommet inn i militæret da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg var heller ikke så god i slutta orden, så jeg var litt i utakt, når vi skulle ta 'bajonett på', 'presenter gevær' og disse drillene da.

Men jeg mista ihvertfall ikke AG3-en i bakken, som noen hadde klart å gjøre en gang, mens han stod parade, i Karl Johan, (var det vel noen som sa, på Terningmoen, før vi dro på denne paraden da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Vi ble vel stående der, i bortimot et par timer vel.

Mens Kongen og Kronprinsen var inne og åpnet Stortinget da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Vi skulle egentlig se rett fram.

Men jeg var litt nysgjerrig.

Så da limousinen til Kongen og Kronprinsen dukka opp.

(På vei tilbake til Slottet igjen).

Så så jeg litt til venstre, (må jeg innrømme), og så nysgjerrig inn i limousinen til Kongen og Kronprinsen, da den kjørte forbi da.

(Siden jeg kjeda meg litt da).

Og når jeg så inn i limousinen, så så jeg rett inn i øya til Kongen faktisk.

(Det vil si Kong Harald da).

Kong Harald hadde et fast/strengt blikk, syntes jeg, som han så tilbake på meg med da.

Han likte kanskje ikke det, at vaktsoldatene så inn i bilen hans.

Det er mulig.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Kronprins Haakon, han så ikke tilbake på meg, forresten.

Han satt bare og så rett fram, og så ikke ut av vinduene, (sånn som jeg husker det, ihvertfall).

Så Kronprins Haakon, han var kanskje ikke så streng/våken som Kongen da, (hvis jeg skulle gjette, ihvertfall).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Etter paraden, så fikk vi som bodde i Oslo, lov til å sende med geværene våre, med bussen, tilbake til Terningmoen.

Også fikk vi lov til å ta helgeperm, i Oslo da.

Sånn at vi kunne rekke å være hjemme, mange timer tidligere, enn på en vanlig fredag da.

Siden vi vanligvis tok 13-toget, (eller noe), fra Elverum vel.

Men denne fredagen, (var det vel), så fikk vi perm, på rundt det samme tidspunktet, i Oslo da.

(Så vi var i Oslo, og hadde helgeperm, ihvertfall to-tre timer før vi vanligvis hadde det, på en vanlig fredag da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Pia hadde fortalt meg det, at Christell hadde flytta til Oslo, og gikk på Bjørknes.

(Var det vel).

Bjørknes var en privat skole, for elever, som ikke hadde klart videregående da.

Så Christell hadde vel antagelig strøket på noen fag, på allmenn da.

Jeg visste ikke hvor Christell bodde.

(Så det var ikke sånn at jeg pleide å besøke Christell ofte, den tida hu bodde i Oslo, akkurat.

Ikke det første året, ihvertfall.

Og hu besøkte ikke meg på Ungbo heller.

Selv om hu var der et par-tre ganger, etter at Pia flytta inn der også, på Ungbo, i Skansen Terrasse 23).

Men jeg tenkte at Christell kanskje syntes at det hadde vært morsomt, å se meg i permuniform, og høre om Kongen, osv.

Og om det at jeg hadde stått parade i Karl Johan da, selvfølgelig.

(Og siden ingen i slekta mi, hadde vært der for å se på meg, mens jeg stod parade, i Karl Johan, da).

Så jeg ringte Bjørknes da, og fikk høre når Christell slutta.

For det sa ei kontordame til meg, uten at jeg behøvde å presentere meg vel.

(Men jeg var i litt militært 'humør' da sikkert.

Og kanskje litt stressa på grunn av det med Kongen, osv).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg rakk å gå på McDonalds, (i Nedre Slottsgate der vel), før Christell slutta på skolen vel.

Og så gikk jeg bort til skolen til Christell da, som lå ikke så langt unna Steen og Strøm der vel, i Kvadraturen da, (heter det vel).

Men jeg syntes at de folka, som gikk ut fra Bjørknes, så litt flaue ut.

(De fleste av dem hadde vel strøket, på videregående, tenkte jeg).

Og jeg var litt usikker på om permuniformen min lukta vondt.

(Noe den noen ganger kunne gjøre.

Siden vi ble drevet rimelig hardt, i Geværkompaniet da).

Så jeg stod bare på hjørnet, av en bygning, som lå ovenfor der skolen til Christell lå da.

(Jeg tror at det var Bjørknes, den skolen het, hvis jeg ikke husker helt feil).

Jeg tenkte vel at jeg ville kjenne igjen Christell, på lang avstand, med hennes lange, lyse hår.

Men jeg stod der, i 10-15 minutter vel.

Og jeg så ikke noe til Christell.

Men jeg så noen som så ut av et vindu der, (i andre etasje der), eller noe, vel.

(Hvis jeg husker det riktig).

Så det er mulig at det var Christell, og at hu ikke ville treffe meg da.

(Noe sånt).

Så etterhvert, så dro jeg bare hjem.

Jeg handla noe mat på Rimi vel.

Og dro hjem til Ungbo, i Skansen Terrasse 23, da.

(Hvis det ikke var etter at jeg prøvde å finne Christell, at jeg kjøpte burger på McDonalds da.

Det er mulig).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var fortsatt en del mer som hendte, dette året, som jeg var i Geværkompaniet.

Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 3.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter